Zalecenia w zakresie oprawy wydruków prac artystycznych

Aby zachować trwałość wydruków artystycznych typu giclee należy stosować określone zasady podczas oprawy i ekspozycji tych prac. Zalecenia te zostały opracowane przez instytuty badawcze, które testowały trwałość wydruków w tzw. warunkach przyśpieszonego starzenia. Odstępstwa od tych zaleceń mogą mieć negatywny wpływ na trwałość wydruku.

  1. OPRAWA W RAMĘ i POD SZKŁO
    Pierwszym i najważniejszym zaleceniem jest ekspozycja wydruków artystycznych pod szkłem lub plexi. Powierzchnia szyby/plexi ma stanowić zabezpieczenie przed działaniem szkodliwych dla pigmentów cząstek chemicznych znajdujących się w powietrzu.
    Zdajemy sobie sprawę, że czynnikiem powodującym blaknięcie kolorów jest głównie promieniowanie UV – jednak zawartość różnorodnych cząstek chemicznych w powietrzu (wody, ozonu, tlenku węgla itp.) może przyśpieszać proces degradacji kolorów.
    Zaleca się, aby oprawa była jak najbardziej szczelna – najlepiej w formie ramy ze szkłem i plecami, które są dodatkowo zabezpieczone taśmą ramiarską od spodu.
    Z przeprowadzonych badań przez instytut Wilhelm Imaging Research wynika, że trwałość barw w przypadku pracy eksponowanej pod szkłem jest wielokrotnie dłuższa niż w przypadku ekspozycji wydruku bez zabezpieczenia.
  2. ZASTOSOWANIE PASSE-PARTOUT
    Zaleca się również, aby powierzchnia wydruku nie dotykała bezpośrednio do szyby/plexi, gdyż na jej powierzchni może gromadzić się wilgoć pod wpływem kondensacji.
    Odpowiedni dystans pomiędzy szybą/plexą a wydrukiem może zapewnić zastosowanie passe-partout o grubości ok. 2mm.
  3. NIE NAKLEJAĆ NA SZTYWNE PODŁOŻE
    Co do zasady papier jest wrażliwy na zmiany wilgotności powietrza i pod ich wpływem może się kurczyć lub rozszerzać. Dlatego nie zaleca się naklejania wydruków artystycznych na sztywne podłoża, gdyż pod wpływem wzrostu wilgotności powietrza mogą powstać purchle (wydruk odklei się od podłoża).
    Zaleca się, aby papier był umieszczony pomiędzy plecami oprawy a szybą, z dodatkowym passe-partout, tak aby podczas zmian wilgotności arkusz mógł się swobodnie rozszerzać i kurczyć.

Oczywiście nikt nie zabroni odstępstw od powyższych zasad i często artyści decydują się na niestandardowe metody oprawy, takie jak naklejanie na podłoża typu DIBOND podklejanie pod plexi itp. Warto mieć świadomość, że takie działania mogą mieć negatywny wpływ na trwałość wydruków.

Należy zachować ostrożność w przypadku naklejania wydruków artystycznych na sztywne podłoża, czy też zabezpieczaniu ich powierzchni za pomocą laminatu lub lakieru/werniksu. Istnieje ryzyko, że związki chemiczne zawarte w kleju lub lakierze wejdą w reakcję z barwnikami atramentowymi i zniszczą wydruk.